C-Gallery Exclusive presenteert deze nieuwe RS3 Limousine!
De sportieve topversie van de Audi A3 houdt veel bij het bekende, maar moet vanzelfsprekend weer een stapje beter zijn dan z'n voorganger. Dat lijkt - op papier althans - zeker het geval.
De lekker roffelende vijfpitter wordt een fractie krachtiger dan voorheen. Het vermogen blijft gehandhaafd op 400 pk, maar het maximumkoppel is met 500 Nm wel iets hoger (20 Nm) dan voorheen. De 2.5 TFSI stuurt zijn krachten via de welbekende S-Tronic-transmissie met zeven verzetten naar alle vier de wielen. In 3,8 seconden staat vanuit stilstand 100 km/h op de klok en dat is toch weer mooi 3 tienden sneller dan voorheen. Ook is het nét sneller dan zijn naaste concurrent, de 21 pk sterkere Mercedes-AMG A45 S. Het maximale vermogen is namelijk voortaan over een breder toerenbereik aan te spreken. Normaal gesproken houdt het feest bij 250 km/h op, al kun je als optie op laten rekken naar een topsnelheid van 280 km/h. Is dat je nog niet snel genoeg, ga dan voor het RS Dynamic Package, waarmee pas bij 290 km/h de rek eruit is. Dan krijg je ook keramische remmerij om de RS3 ook weer fatsoenlijk te kunnen beteugelen.
Verschillende rijmodus bieden je weer de nodige afstellingen voor specifieke omstandigheden. Zo kun je onder meer het vermogen grotendeels of zelfs geheel naar achteren sturen om flink te driften, maar ook de auto vragen om constant de verdeling aan te passen voor optimale grip. Dankzij Torque Vectoring moet de RS3 scherper insturen en is onderstuur als het goed is grotendeels verleden tijd. In dat opzicht lijkt de Audi RS3 natuurlijk sterk op zijn wat mildere Volkswagen-neefje, de Golf R, die dat ook heeft. Een nieuw snufje waar Audi erg trots op is, is de 'Torque Splitter'. Die verdeelt elektronisch afgeregeld het koppel tussen de achterwielen, waardoor de RS3 (afhankelijk van de gekozen rijmodus) als het goed is aan moet kunnen voelen als een sportieve achterwielaangedreven auto. Met de rijmodus 'RS Torque Rear' gooi je al het vermogen naar achteren en volgens Audi is dan onder meer driften met de RS3 goed mogelijk. Via 'RS Individual' kun je zelf 'sleutelen' aan de krachtenverdeling en de RS3 z'n krachten op een door jouw gewenste manier laten ontketenen.
Uiteraard is ook het onderstel weer wat scherper dan voorheen. De nieuwe RS3 staat standaard op een nieuw sportonderstel met nieuwe schokbrekers met zelfregulerende stijfheid om de boel zo stabiel mogelijk te houden. Adaptieve demping is optioneel. De RS3 staat ook wat anders op zijn wielen dan voorheen, met meer negatief camber. Dat moet volgens Audi de grip in de bochten verder ten goede komen. Verder is de stuurinrichting aangepakt voor meer stuurgevoel en directe respons, en heeft de RS3 standaard verbeterde remmerij met zes zuigers per remklauw.
Al met al een sportwagen met alles erop en eraan. Uitproberen? Natuurlijk! Bel ons voor een proefrit.
/ Bron: Autoweek /
Deze auto wordt geleverd met alle opties die verwacht mogen worden van een jonge occasion: onderhoudboekjes, originele sleutels, nieuw APK, NAP certificaat etc.
Tevens zijn er geen rijklaarkosten aan verbonden.
Wij adviseren u telefonisch contact op te nemen voordat u langs komt, om teleurstellingen te voorkomen.
Door kritisch geselecteerde inkoopkanalen vindt u bij ons scherp geprijsde auto's in verschillende prijsklassen.
Inruil bij C Gallery Occasions is ook mogelijk, wel raden wij u aan om langs te komen met het desbetreffende voertuig. Dit raden wij aan om misverstanden te voorkomen en om u een juiste indicatie aan te kunnen bieden.
LET OP: Standaard 1 maand garantie op occasions boven de €3500,-
Deze occasions worden geleverd met een maand garantie op motor en transmissie. Dit zit bij de prijs inbegrepen en hier zitten dus verder geen kosten aan verbonden.
Verder bieden wij garantie pakketten aan van 3 en van 6 maanden, de prijzen van deze pakketten verschillen per auto. Neemt u hiervoor contact met ons op.
Wij doen er alles aan om de informatie op onze website zo compleet en kloppend mogelijk te houden, echter kunnen hieraan geen rechten worden ontleend. Fouten zijn immers nooit uit te sluiten. Vertrouw daarom niet alleen op deze informatie, maar controleer bij aankoop de zaken die uw beslissing zouden kunnen beïnvloeden.